Tuesday 18 October 2016

Jalan - jalan London 2014 : Hari pertama






4 Mei 2014

Hari ini kami ke kota London dengna menaiki keretapi Eurostar. Tiket keretapi ini kami dah beli secara online sebulan sebelum bertolak. Harganya berpatutan iaitu EUR29 (RM116) untuk seorang sehala. 

Keretapi Eurostar ni perlu dinaiki dari stesen Gare du Nord. Hotel kami tidak jauh dari stesen Gare du Nord iaitu hanya 600 meter sahaja. Selepas check out kami pun heret beg kami yang banyak tu ke Stesen Gare du Nord. Dekat sebenarnya tetapi ada kepayahan kerana pavement untuk ke stesen ini tidak rata jadi payah sangat nak heret troli beg. Anak saya pulak buat hal..dia minta dokong pulak. Mengheretlah kami beg-beg yang banyak tu sambil dokong anak bergilir-gilir. Berpeluh -peluh di cuaca dingin kota Paris.

 Stesen Gare du Nord





Keretapi kami bertolak pada pukul 11.00 pagi dan kami perlu melalui pemeriksaan imigresen dan kastam sebelum boleh menaiki keretapi ini. Kami lalui semua tu dengan lancar tanpa apa-apa masalah. Line pun tak panjang. Sekejap je settle. Sementara menunggu our train, kami menunggu di tempat disediakan. Tempat menunggu ni di sebelah atas. Agak selesa juga tempatnya. 15 minit sebelum bertolak baru kami dibenarkan untuk turun ke tingkat bawah untuk menaiki train, Our train  datang 10 minit sebelum waktu bertolak untuk memberi masa untuk penumpang naik. Tepat pada masanya keretapi pun bergerak.



Tak ramai penumpang dalam gerabak kami. So, kami ni pun sekejap kejap tukar tempat duduk. Kalau view cantik sebelah kiri kami tukar pulak tempat duduk kat sebelah kiri, kalau cantik sebelah kanan kami pindah pulak tukar  sebelah kiri.

Ruang tempat duduk. Seat kami di belakang sekali dalam gerabak. Masa beli tu ingat paling depan sebab seat 1A, B dan C. Rupa-rupanya terbalik pulak


Sebenarnya pemandangan tidaklah terlalu cantik..biasa-biasa sahaja dalam perjalanan ke London. Agak payah nak ambil gambar pemandangan di sepanjang jalan kerana keretapi bergerak sangat laju. Dah namanya keretapi laju kan.  Di bawah adalah view yang berjaya dirakam di sepanjang perjalanan ke London

Vandalism di Kota Paris

Rumah orang Paris

Kemudian kami mula melalui kawasan ladang-ladang









Saya tahan mata dari tidur untuk merasa pengalaman melalui Channel Tunnel yang merentasi Selat English tetapi mata memang tak boleh ditahan. Last-last tertidur juga. Sedar-sedar dah keluar dari terowong. Sekejap je lepas lalu terowong, kami pun sampai ke Stesen St Pancras, hentian terakhir keretapi ini. Perjalanan ke London ni sekejap sahaja iaitu 2 jam 19 minit.

Lain rasanya bila sampai London. Suasana rasa lebih mesra alam sikit, orang-orangnya peramah dan sempoi. Berbeza dengan suasana Paris. Lagipun kat sini boleh cakap English mudah  nak berkomunikasi. Di sini tak payah dah melalui imigressen dan kastam lagi kerana dah dibuat di Paris sebelum ini.

Keretapi kami naiki sebelum ini

Pemandangan dalam Stesen St. Pancras. Gambar di luar tiada. Sampai terus naik teksi. Tiada sesi posing-posing




Dari stesen keretapi St Pancras kami menaiki teksi ke hotel kami, Hotel Berjaya Eden yang terletak di Bayswater.  Ha..ha. Rasa macam orang kaya pulak bila naik teksi ni. Mana taknya terbang RM160 untuk perjalanan selama 15 minit. Kenapa kami naik teksi? Sebab beg yang banyak dan anak yang meragam. Payah le nak naik tube (keretapi bawah tanah London) dengan semua ni.









0 comments:

Post a Comment