Sunday 18 June 2017

Jalan - jalan Korea 2017: Shopping kain cotton dan menikmati ikan bakar di Dongdaemun




 8 April 2017

Aktiviti kami hari ini dimulai dengan mencari ikan bakar di Dongdaemun. Sebelum ini (trip tahun 2016) pernah cuba mencari ikan bakar di sini tetapi tak jumpa. Kali ini saya buat research betul-betul untuk pastikan jumpa tempat restoran ikan bakar ni. Kalau tak jumpa kali ini memang agak frust sebab anak dah kelaparan dan di Dongdaemun ini agak sukar nak cari makanan halal, tidak seperti di Itaewon.
 
Alhamdulilah, kami jumpa restoran ini berdasarkan petunjuk dari peta blog I AM Skampung (http://skampung.blogspot.my/2013/03/fly-to-seoul-day-2-ikan-bakar-dongdaemun.html)  Mengikut petunjuk dari petanya, restoran ikan bakar ni terletak betul - betul di belakang Dongdaemun Shopping Complex sahaja. Hanya bila dah sampai di belakang shopping complex berkenaan kena perhati betul-betul sebab restoran ikan bakar itu tersembunyi di belakang gerai-gerai lain (gerai jual fish ball dsbnya).
 
Pekerja restoran ikan bakar ni tak boleh bercakap English. So macam itik bercakap dengan ayam lah kami. Selepas adegan main tunjuk-tunjuk dan beberapa kali tanya benda yang sama baru lah paham bahawa kami kena order 1 set untuk setiap orang. Tak boleh kongsi-kongsi (dulu masa makan di Busan dan di Jeju Island takde masalah nak kongsi-kongsi pun). Satu set harganya antara 5,000 - 12,000 won bergantung dengan jenis ikan yang dipilih. Oleh kerana kami empat orang, kami order 3 set hidangan. Anak kami kongsi dengan saya. Puas auntie tu kata tak boleh kongsi tapi saya berdegil juga, at last auntie tu mengalah. Akhirnya ikannya tak habis pun sebab banyaklah pulak nak kena makan. Since dah bayar kami tapau ikan tu dan makan keesokan harinya. Set ikan bakar ni datang dengan nasi dan side dishes. Rasa ikan bakar nya memang sedap. Maybe sebab ikannya fresh. Rasa side dishes pulak takde lah sedap sangat. Kat restoran ni tak boleh nak tambah side dishes dan nasi macam saya pernah makan di Jeju Island dan Busan dulu.
 
Set hidangan ikan bakar yang kami order. Harga semua ni RM80++ (tak ingat berapa won saya ingat kos dalam RM je)
 
Selepas kenyang kami sambung dengan aktiviti shopping kain cotton di Dongdaemun Shopping Complex pulak. Puas juga mencari-cari kedai yang jual kain cotton sebab shopping complex ni besar dan banyak tingkat. Bila dah puas mencari akhirnya bertanya kat pekerja kat situ (rata-ratanya pekerjanya muda-muda). English pekerja kat situ jangan pandang rendah, memang berabuk siap dengan slang sekali. Berbeza sekali dengan ahjuma di restoran ikan bakar tadi.


Akhirnya kami jumpa kawasan kain cotton tu di tingkat 3. Memang banyak kain cottonnya dan designnya cantik-cantik. Kami akhirnya borong kain kat satu kedai ni (pekerja nya tak berapa friendly) tapi design kainnya kami berkenan. Harga se ela (yard) kain kat sini 3,000 - 4,000 won (bergantung dengan design). Saya borong 4 kain kat sini (setiap satu 4- 5 yard). Harga dalam RM50 - 60++ setiap kain. Kira berpatutan jugalah harganya sebab jenis kain bagus dan designnya cantik.


 
Blog Berkaitan:

Jalan -jalan Korea 2017: Musim bunga sakura di Seoul
Jalan - jalan Korea 2017: Musim bunga di Garden of Morning Calm dan Nami Island
Jalan - jalan Korea 2013 : Sepetang di Taejongdae Park
Jalan- jalan Korea 2012 : Menikmati makanan Korea di Jeju Island
Jalan - jalan Korea 2012: Yeosu World Expo



0 comments:

Post a Comment