Tuesday 8 November 2016

Jalan - jalan Hong Kong 2015: Tram, dim sum halal dan Victoria Peak

22 Januari 2015

Hari ini kami merancang untuk bersiar-siar di Pulau Hong Kong dengan menaiki tram dan kemudiannya ke Victoria Peak.

Sebelum kami memulakan agenda berjalan-jalan dengan tram ini kami melawat Masjid Kowloon yang terletak bersebelahan dengan Kowloon Park.  Masjid Kowloon ini merupakan antara 5 buah masjid yang dibina di Hong Kong dan merupakan masjid yang paling sering dikunjung di bandaraya ini. Masjid ini boleh memuatkan seramai 3, 500 orang pada suatu masa.

Masjid Kowloon dari pandangan luar

Ruang solat Masjid Kowloon

Selepas melawat masjid ini, kami menaiki MRT Tsim Tsa Tsui ke Stesen MRT Admiralty untuk menaiki tram yang tram stopnya terletak tidak jauh dari stesen berkenaan. Hong Kong Tram ini merupakan satu cara yang mudah dan murah bagi warga Hong Kong untuk ke destinasi mereka. Ianya beroperasi dari arah timur (Shau Kei Wan) ke barat (last stop Kennedy Town) dan vice versa di utara Pulau Hong Kong. Destinasi yang dilalui oleh tram ini kebanyakannya adalah kawasan business district dan juga kawasan popular dikunjungi oleh warga Hong Kong.

Masa menunggu tram ini tidak lama kerana kekerapannya yang agak tinggi. Harga tiket tram ini juga agak berpatutan iaitu hanya HK2.30 sekali naik (tidak kira destinasi). Tidak hairanlah tram ini sangat popular di kalangan warga Hong Kong.

Peta interaktif dan maklumat lanjut berkenaan tram ini boleh dirujuk di alamat ini : http://www.hktramways.com/

Tram ini dua tingkat dan kebanyakan dindingnya ditampal iklan

Hajat di hati kami adalah untuk menaiki tram dari sini ke Kennedy Town. Tapi entah macamana kami tersilap naik tram dan kami pergi ke arah bertentangan (ke Shau Kei Wan). Masalah tram ini adalah tiada pengumuman dibuat setiap kali ianya berhenti di setiap tram stop. So kita kena tahu route dan kena aware hentian mana ianya berhenti. Oleh kerana kami dah salah tram kami berhenti sahaja di tram stop Wan Chai. Kami tukar plan pulak untuk makan tengahari, solat dan kemudiannya baru ke Kennedy Town.

Dari tram stop ni kami berjalan kaki sejauh 200 meter ke Masjid Ammar & Osman Ramju Sadick Islamic Centre untuk makan tengahari  di Islamic Centre Canteen yang terletak di tingkat lima masjid berkenaan. Tidak susah untuk mengetahui jalan ke sini, thanks to google map. Ikut je arahan yang diberi.

Islamic Centre Canteen ni terkenal dengan hidangan dim sumnya yang halal. Harga dim sum ni di dalam lingkungan RM5 - 8 (bergantung dengan jenis yang kita pilih). Bagi saya rasa dim sum di kantin ini  memang sedap dan authentic. Makanan lain yang kami order rasanya agak tawar sedikit.

Makanan yang kami nikmati di Islamic Centre Canteen

Selepas makan tengahari kami solat di tingkat 2 (lelaki) dan tingkat 3 (wanita) di masjid berkenaan. Selepas itu kami bertolak ke Victoria Peak dengan menaiki teksi dan membatalkan rancangan asal kami untuk menaiki tram ke Kennedy Town kerana hari sudah lewat.

Mula - mulanya kami cuba mendapatkan teksi berdekatan masjid ni. Tapi tiada satu pun berhenti walaupun memang banyak teksi yang lalu. Maybe penumpang perlu naik teksi di hentian teksi (tapi satu hentian teksi pun tak jumpa) dan bukannya main tahan di mana-mana.

In the end kami berjalan kaki selama 10 minit ke Causeway Bay Shopping Centre dan menaiki teksi dari sana untuk  Victoria Peak. Kami dikenakan tambang teksi sebanyak HK58 (berdasarkan meter teksi). Sebenarnya ada public bas dari Causeway Bay untuk ke Victoria Peak tetapi kami  rasa dah letih dan malas nak tercari-cari di mana bus stopnya.

Perjalanan menaiki teksi ke Victoria Peak mengambil masa selama setengah jam dan permandangan di sepanjang jalan memang cantik.

Kami sampai di Victoria Peak ni pada pukul 4.30 p.m dan kami menghabiskan masa selama 4 jam di sini. Kawasan Victoria Peak tidaklah seluas mana untuk kita eksplorasikan tetapi kami memang sengaja berlama-lama-an di sini untuk menikmati pemandangan di waktu siang, senja dan malam.

Apa ada di Victoria Peak? Victoria Peak ini memang popular di kalangan warga Hong Kong dan pelancong kerana pemandangan bandaraya, pelabuhan dan kawasan sekitar Hong Kong boleh dilihat dengan jelas dari kawasan tertinggi di Hong Kong ini. Selain itu cuacanya  juga dingin dan bolehlah warga  Hong Kong lari ke sini di musim panas. Oleh kerana kami pergi ke sini di musim sejuk cuacanya memang sangat sejuk dan bertambah lagi apabila angin bertiup.

Selain itu di sini juga merupakan tempat murah untuk membeli cenderahati Hong Kong seperti key chain, fridge magnet dan t shirt Hong Kong dibandingkan dengan tempat lain di pulau ini. Harga adalah fixed dan tidak perlu bersusah payah untuk tawar menawar seperti di night market.

Victoria Peak menempatkan dua bangunan ; The Peak Tower dan The Peak Galleria. The Peak Galleria merupakan bangunan asal untuk menyaksikan pemandangan sebelum bangunan The Peak Tower dibina.

Bangunan The Peak Tower yang menempatkan restoran, kedai cenderahati, Madame Tussaud dan Sky Terrace 428

Observation deck daripada The Peak Galleria

Kawasan yang boleh dilihat daripada Observation Deck The Peak Galleria

Pemandangan bandaraya Hong Kong dari Peak Tower

Hong Kong di waktu remang-remang senja

Pemandangan Hong Kong di waktu senja dari arah bertentangan. Dilihat dari The Peak Galleria

Pemandangan bandaraya Hong Kong di waktu malam (sorry, kualiti gambar low)

Kami sempat menyaksikan pertunjukan Symphony of Light dari observation deck The Peak Tower. Tiada bayaran masuk dikenakan untuk ke observation deck tetapi sekiranya hendak masuk ke Sky Terrace 428 (yang menawarkan pemandangan yang lebih jelas lagi) kita perlu membayar sebanyak HK40.

Selepas memborong cenderahati di kedai cenderahati di Peak Tower kami pun bertolak ke Central Station dengan menaiki public bas bernombor 15. Kami perlu beratur panjang dan menunggu lama untuk menaiki bas ini. Nasib kami dapat tempat duduk kalau tidak lenguh juga berdiri kerana perjalanan memakan masa selama 40 minit.  Tambang bas ni agak murah iaitu HK6 sahaja seorang.

Kami tidak menaiki The Peak Tram (mode transport yang paling popular untuk ke sini) kerana barisannya lebih panjang dan lebih meletihkan kerana perlu pula berjalan kaki untuk ke MTR.

Hentian bas Central Station ni dekat sahaja dengan jeti feri, jadi kami menaiki feri  sahaja untuk ke Tsim Sha Shui. Sampai di  Tsim Sha Shu,  kami terus makan malam di Restoran Ebenezzer, sebuah restoran india halal yang berdekatan dengan Masjid Kowloon. Selepas dinner kami terus balik ke hotel kerana sudah keletihan seharian berjalan.