Monday 25 April 2016

Jalan - jalan Australia 2012: Senja di Watsons Bay

 


1 September 2012

Hari ini kami pergi ke Watsons Bay dengan menaiki feri. Watson bay ni terletak 11km dari Bandar Sydney dan untuk ke sini kita boleh menaiki feri ataupun bas. Kami memilih menaiki feri kerana merasakan ianya lebih scenic dan santai. Kos feri ni sudah termasuk dalam kos opal card yang kami beli yang membolehkan kami menaiki feri, bas dan keretapi unlimited setiap hari dalam zon 1-2 untuk seminggu tanpa apa apa bayaran lagi.Kos kad ni kalau tak silap RM150 seorang untuk seminggu (dah tak berapa ingat dah). Kad ni hanya valid untuk feri biasa dan bukan fast ferry.

Kami ke sini pada pukul 3 p.m dengan hasrat untuk melihat pemandangan senja di sini yang agak famous dengan kecantikannya.

Pemandangan dalam perjalanan ke Watson Bay (gambar diambil atas feri..kualiti gambar kurang memuaskan kerana air terpercik pada tingkap feri)


 


 
Pemandangan di pantai Watson Bay . Terdapat banyak bot layar yang berlabuh di sini
 



 
Pemandangan Sydney Harbour dari Wilson Bay



The Gap...walaupun tempat ini indah tetapi ianya lebih terkenal sebagai kawasan tebing tinggi  yang mengorbankan ramai nyawa kerana ramai orang membunuh diri dan juga tempat kapal pecah terlanggar tebing di sini. Antaranya adalah kapal Dunbar yang terhempas di sini dan mengorbankan seramai 122 orang. Untuk ke sini kita hanya perlu berjalan kaki daripada jeti feri selama 10 minit sahaja. Namun untuk ke sini kita perlu mendaki sedikit...
 


 Pemandangan indah senja di the Gap ... 
 
 


Selepas rasa puas menikmati pemandangan senja di the Gap ni kami beralih arah kepada pemandangan di waterfront pula. Di sini kita boleh menikmati pemandangan Sydney Harbour dari kejauhan. Pemandangan senja berlatarbelakangan Sydney Harbour ni memang terkenal dengan kecantikannya dan ramai orang berkunjung ke sini untuk menikmatinya.
 
 






 
 







Kami kembali ke Sydney dengan feri. Mula - mula rasa hendak menaiki bas untuk balik tetapi apabila fikir-fikir kembali kami tak jadi kerana tak pasti di mana bas ini berhenti. So to be safe lebih baik naik feri je.
 
Kami turut dapat menikmati pemandangan indah  senja di sepanjang perjalanan balik. Rasanya kami membuat pilihan yang tepat dengan menaiki feri instead of bus.
 
Gambar senja atas feri
 



Blog berkaitan:
 

Jalan - jalan Australia 2012: Menyelusuri Great Ocean Road

Jalan - jalan Australia 2012: Menikmati Pemandangan dari Sydney Harbour Bridge

















0 comments:

Post a Comment