Thursday 20 August 2015

Jalan - jalan New Zealand 2010 : Canterbury Museum dan Botanical Garden, Christchurch

19 November 2010

Hari ini kami sambung jalan jalan di bandar Christchuch sebelum menaiki flight ke Auckland di sebelah petangnya.

Canterbury Museum

Tempat pertama kami pergi adalah Canterbury Museum. Sepanjang  di New Zealand inilah satu-satunya muzium yang kami pergi. Tiada bayaran masuk dikenakan. Koleksi muzium ini yang saya rasa unik dari muzium lain adalah pameran Maori dan Discovery of Antarctica.

Gambar dalam muzium tak banyak ambil..antara yang diambil adalah gambar batu ni...batu meteorite. Gambar batu  ni je lah dapat share dalam blog ni

Christchurch Botanic Garden

Taman ini terletak di sebelah muzium sahaja. Bayaran masuk adalah percuma tetapi untuk menaiki shuttle untuk pusing-pusing garden ni kena bayar. Memikirkan taman ini sangat luas dan kami kesuntukan masa untuk meneroka taman ini dengan berjalan kaki kami membuat keputusan untuk naik shuttle bus ni, Masa ni hujan rintik rintik jadi shuttle ni diaorang bubuh plastik supaya tak basah. Nasib baik kemudiannya hujan berhenti boleh lah melihat pemandangan dengan lebih jelas dan tak dikaburi dengan plastik ni.

Antara tempat persinggahan shuttle ni adalah Rose Garden. Kat sini bunya mawarnya besar-besar dan dari pelbagai spesies

Tak tahu ini bunga apa.. tapi cantik sangat view bunga - bunga ni berguguran. Gambar ni diambil atas shuttle. Tak turun pun

Pokok - pokok bunga sekitar taman ni. Namanya jangan tanya.. sumpah aku tak tahu

Selepas jalan - jalan di Botanical Garden tu kami naik tram dan kemudiannya jalan kaki ke hotel. Semasa dalam perjalananan balik kami jumpa burung ni di depan sebuah restoran. Tertarik nak ambil gambar burung ni dan terus tangkap gambar dan ini hasilnya....

Selepas ambil beg di hotel kami menaiki shuttle ke Christchurch Airport untuk menaiki flight ke Auckland. Shuttle ni paling menjimatkan untuk pergi ke airport (harga NZD10) dan ianya berkonsepkan door to door. So tak yahlah nak heret beg ke perhentian shuttle (dekat dengan Tram Station kerana ianya mengambil  kami dari hotel (nasib baik kerana beg kami sudah beranak pinak).

Kami sampai di Auckland Airport sebelum senja dan terus menaiki shuttle hotel ke hotel tempat kami menginap malam ini. Tiada aktiviti jalan-jalan malam tersebut kerana terlalu letih. Hanya aktiviti zzz sahaja.

Esoknya kami  berniat ke bandar Auckland untuk jalan - jalan sebelum bertolak balik ke Malaysia tetapi hasrat dibatalkan kerana kesuntukan masa (gara-gara terlajak tidur..belum boleh adjust lagi dengan time NZ). Kami menaiki flight ke Kuala Lumpur  pukul 1.00 tengahari dan kami tiba di Malaysia pada malam 19hb November, di hari yang sama (kerana penjimatan hari).  Sampai ke hari ini sedikit rasa kesal kerana tak sempat meronda-ronda bandar Auckland seperti yang dirancang.